سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیستم حضور و غیاب دانشگاهی

سیستم حضور و غیاب دانشگاه

سیستم حضور و غیاب دانشگاه یک ابزاری است که توسط دانشگاه و یا مؤسسات آموزشی برای پیگیری و مدیریت حضور دانشجویان در کلاس ها یا سایر فعالیت های دانشگاهی استفاده می شود. استفاده از سیستم حضور غیاب دانشگاهی به منظور ثبت حضور و غیاب و ورود و خروج افراَد است. با توجه به حجم بالای تردد و عبور و مرور در دانشگاه ها، استفاده از سیستم حضور و غیاب دانشگاهی می ‌توان امنیت و نظم بیشتری را در محیط دانشگاه ایجاد نمود. 

در این مقاله علت نیاز به سامانه حضور و غیاب دانشجویی و ویژگی ها و مؤلفه های کلیدی که معمولاً در سامانه های حضور و غیاب دانشگاه یافت می شوند را بررسی می کنیم.

سامانه حضور و غیاب دانشگاهی چیست ؟

به طور کلی، یک سیستم حضور و غیاب دانشگاه فرآیند ردیابی و مدیریت حضور و غیاب دانشجویان، اسانید و پرسنل اداری دانشگاه را ساده کرده و با ارائه گزارشات ارزشمند می تواند مشارکت و عملکرد دانشجویان را بررسی کرد.

در چشم انداز پویای آموزش عالی، بیشترین حضور در کلاس و کمترین غیبت دانشجویان به عنوان مؤلفه محوری موفقیت تحصیلی است. از آنجایی که مؤسسات آموزشی در تلاش برای افزایش تعامل و نظارت بر پیشرفت دانشجویان هستند، استفاده از سیستم های حضور و غیاب قوی برای گزار دقیق حضور و غیاب و همچنین ثبت تردد دانشجویان بسیار کاربردی است.

از سامانه حضور و غیاب دانشگاهی همچنین می توان در خوابگاه ها و سلف دانشگاه استفاده نمود تا با بررسی ظرفیت خوابگاه و برنامه رزرو غذا و امکان جلوگیری از عبور افراد غیرمجاز، جلوگیری از هرج و مرج و بی نظمی در خوابگاه و سلف دانشگاه و … را فراهم می کند.

مزیت های اتوماسیون حضور و غیاب دانشگاهی

از مهمترین ویژگی های استفاده از اتوماسیون حضور و غیاب دانشگاهی می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان تعریف ساعت کلاس ها ، اساتید و برنامه کلاسی ترم

·         گزارش جامع ورود و خروج ، غیبت ها و حضور دانشجویان

  • ثبت حضورغیاب افراد توسط دستگاه هر کلاس
  • بررسی وضعیت خوابگاه‌ها توسط سیستم حضور و غیاب دانشگاهی
  • مدیریت توسط نرم افزار تحت وب در هر مکان و زمان
  • قابلیت ارسال پیامک به والدین و مدیر خوابگاه
  • امکان ارسال پیامک هشدار برای دانشجویان یا سایر کاربران، به دلیل تردد در ساعت‌ها یا مکان‌های غیر مجاز
  • ایجاد امنیت بالا با امکان جلوگیری از تردد به افراد غیر مجاز
  • ایجاد نظم در سالن غذاخوری دانشگاه
  • امکان رزرو غذا و دریافت نوبت در سلف دانشگاه
  • مدیریت زمان و تردد در اماکن پر رفت و آمد مثل خوابگاه یا سالن غذاخوری
  • کاهش هزینه‌ها توسط سامانه حضور غیاب دانشگاه با کاهش نیاز به نیروی انسانی در بخش های کنترل و بازرسی

 

سیستم‌های حضور و غیاب با استفاده از روش های شناسایی متنوع مانند اسکنرهای بیومتریک، تشخیص چهره، اثر انگشت و کف دست، حضور دانشجویان را در طول جلسات کلاس به دقت ثبت می‌ کنند.

 

نرم‌ افزاری حضور و غیاب دانشگاهی

نرم‌ افزار حضور و غیاب دانشگاه بسته به  کاربرد آن در مجموعه، بخش های مختلفی دارد. بخش‌ اداری، کلاس ها، خوابگاه‌ و سالن‌ های غذا خوری قوانین و کاربر منحصر به خود را دارد که بصورت جداگانه برای هر بخش تعیین می شود.

 

آیا مدیریت سلف دانشگاه و رزرو غذا از طریق اتوماسیون دانشگاهی امکان پذیر است ؟

بله، این امکان وجود دارد. از طریق سیستم حضور و غیاب با نرم افزار مربوطه ، دانشجویان می توانند رزرو غذای خود را با تعیین نوع غذای درخواستی در روزهای مورد نظرشان را از طریق پنل شخصی خود انجام دهند.

گزارشات حضور و غیاب دانشجویان چگونه است ؟

از طریق نرم افزار حضور و غیاب می توان گزارش‌ هایی به صورت روزانه، ماهانه و ترمی دریافت کرد که از طریق آن تعداد غیبت ها را بصورت روزانه یا ترمی متوجه شوید.

آیا از طریق سامانه حضور و غیاب دانشگاهی می توان حضور و غیاب پرسنل دانشگاه را ثبت کرد ؟

بله، از طریق این سیستم می توان حضور و غیاب کارمندان دانشگاه را نیز ثبت نمود و به شکل ماهانه گزارشاتی از مرخصی و میزان کارکرد پرسنل داشت.

 

نتیجه:

در عصر دیجیتال و بینش ‌های مبتنی بر اطلاعات، سیستم‌های حضور و غیاب دانشگاه به عنوان ابزاری ضروری برای بهینه‌ سازی مدیریت حضور و غیاب و بهبود نتایج دانشجویان عمل می کنند. همانطور که چشم اندازهای آموزشی به تکامل خود ادامه می دهد، ادغام سیستم های حضور و غیاب پیشرفته در تقویت توسعه جامع دانش آموزان و دانشجویان و پیشرفت سازمانی بسیار مهم است.

دستگاه های حضور و غیاب نقش چندوجهی را در دانشگاه ها ایفا می کنند و صرفا از ردیابی حضور و غیاب فراتر می روند تا به اجزای جدایی نا پذیر در مشارکت  و انجام اعمال دانشجویی، پاسخگویی و کارایی اداری تبدیل شوند.